Ik werk met organisaties aan het opzetten van framingonderzoek, analyseren van resultaten en vertalen van inzichten naar praktisch advies. Zo ontdek je welke woorden, beelden en invalshoeken het meeste effect hebben bij jouw publiek—en waarom.
In 2018 promoveerde ik op een onderzoek naar de framing van wereldwijde armoede. Mijn expertise in framing, beeldvorming en publieke beïnvloeding zet ik in bij maatschappelijke thema’s die onder een vergrootglas liggen. Hieronder vind je voorbeelden van onderzoeksdomeinen waarbij ik betrokken ben of ben geweest:
Migratie en vluchtelingen
Migratie en asiel domineren al jaren het publieke debat en partijen met een uitgesproken anti-migratiestandpunt bepalen de koers. Tegelijkertijd laten velen in onze samenleving een grote bereidheid zien om nieuwkomers te helpen om hun plek te vinden in onze samenleving. Te midden van deze dynamiek zoeken gemeenten en maatschappelijke organisaties hun weg.
Via het platform OnMigration help ik overheden en maatschappelijke organisaties bij het vormgeven van hun verhaal over vluchtelingen en migratie. Ik werk mee aan onderzoek, vertaal wetenschappelijke kennis naar de praktijk en geef organisaties concrete handvatten bij kiezen van frames en verhaallijnen.
Kernenergie, kweekvlees en gentech
We staan voor de opgave om een eind te maken aan armoede, om klimaatverandering te beteugelen en om het verlies aan biodiversiteit een halt toe te roepen. Diverse technologieën kunnen ons daarbij helpen, zoals kernenergie, kweekvlees en gentech. Deze technologieën roepen echter veel discussie op.
Ik doe onderzoek naar het draagvlak voor deze technologieën binnen WePlanet, een Europees netwerk van grassroots-organisaties die zich inzetten voor een schone planeet met een goed leven voor iedereen. Ik breng de framing rond onderwerpen als kernenergie, kweekvlees en gentech in kaart, onderzoek hoe mensen van houding veranderen en geef concrete adviezen aan organisaties en grassroots-campaigners.
Armoede en ontwikkelingssamenwerking
Steeds meer ontwikkelingsorganisaties willen af van tranentrekkende beelden in hun fondsenwervende campagnes. Maar wat is het alternatief? Hoe kunnen ze mensen op andere manieren motiveren en betrekken?
In mijn promotieonderzoek Framing Global Poverty onderzocht ik de beeldvorming van wereldwijde armoede in Nederland, Vlaanderen en Engeland. Sindsdien help ik ontwikkelingsorganisaties via onderzoeks- en adviestrajecten met hun communicatie en strategische keuzes. Een voorbeeld is de onderzoeksproeftuin ‘Positieve wegen naar betrokkenheid’ met brancheorganisatie Partos en zes ontwikkelingsorganisaties. Een korte samenvatting van de resultaten vind je hier.
Meer weten?
Neem contact met me op.


















