Etuitjes haken voor de Filipijnen

Etuitjes haken voor de Filippijnen.

Dat deed de winnaar van de #VlieginhetOog-award, de jaarlijkse prijs van #HumComhttps://lnkd.in/erPQeZA voor de slechtste communicatie van ontwikkelingsorganisaties. Vaste ingrediënten van winnende filmpjes: zieligheid en hulpeloosheid, een witte redder, en een kinderlijk simpele oplossing.

Het winnende filmpje van Compassion Nederland https://lnkd.in/eQ4NbDr heeft het allemaal. Een jonge vrouw vertelt dat ze geraakt is door het droeve lot van meisjes op de Filipijnen. Haar wens om ‘iets te doen’ zet ze om in een plan: gehaakte etuitjes inzamelen. Maar liefst 2700 exemplaren verscheept ze naar de Filipijnen. Tot tranen geroerd kijkt ze via haar laptop hoe dankbare kinderen ze in ontvangst nemen. Tenenkrommender krijg je het niet gauw.

Gelukkig was er ook de #Hoogvlieger-Award voor de beste communicatie. Zonder voice-overs, zonder witte redders, zonder simpele oplossingen. Maar met mensen die zélf aan het woord komen om te vertellen hoe ze hun land of hun leven willen veranderen. Zoals Jairo, een lgbti-activist uit Guyana, die dapper het gesprek aangaat met homo-onvriendelijke medici in zijn land. Hij speelt de hoofdrol in het winnende filmpje van #Rutgershttps://lnkd.in/eXYTsNx

Mijn persoonlijke favoriet dit jaar is #VoicesforWater – een teaser voor een campagne die oproept om vaart te maken met het Global Goal 6. In een snelle montage zien we activisten uit zes landen op ramen kloppen, stickers plakken en vertellen waarom water belangrijk is. https://lnkd.in/e5_uHBe.

Nog leuker is ‘the making of’ op de website van BRANDOUTLOUD, waarin je makers Mark van Luyk en Judith Madigan met de activisten-acteurs aan het werk ziet. https://lnkd.in/einejhY.

Een must-see voor alle etuitjeshakers.