Onderzoek

Ik help organisaties bij het communiceren over maatschappelijke onderwerpen die onder een vergrootglas liggen. Hieronder vind je drie voorbeelden van onderzoeksdomeinen waarin ik op dit moment actief ben. .

Migratie en vluchtelingen

De vraag naar het draagvlak voor migratie en vluchtelingen in Nederland blijft actueel. De afgelopen jaren is de politieke koers verhard: het Nederlandse beleid zet vooral in op het buitenhouden van mensen die op zoek zijn naar veiligheid en een beter leven. Tegelijkertijd laat de Oekraïne-oorlog een enorme opleving zien van solidariteit en barmhartigheid in de samenleving.

Via het platform OnMigration help ik organisaties bij het vormgeven van hun verhaal over vluchtelingen en migratie. Ik vertaal kennis uit wetenschappelijke onderzoeken naar de praktijk, en geef organisaties concrete handvatten bij kiezen van frames en verhaallijnen.

Kernenergie, kweekvlees en gentech

We staan voor de opgave om een eind te maken aan armoede, om klimaatverandering te beteugelen en om het verlies aan biodiversiteit een halt toe te roepen. Diverse technologieën kunnen ons daarbij helpen, zoals kernenergie, kweekvlees en gentech. Deze technologieën roepen echter ook veel discussie op.

Daar doe ik onderzoek naar binnen RePlanet, een Europees netwerk van grassroots-organisaties die zich inzetten voor meer natuur en minder armoede. Ik breng de framing rond onderwerpen als kernenergie, kweekvlees en gentech in kaart, onderzoek hoe mensen van mening veranderen en geef concrete adviezen aan organisaties en grassroots-campaigners.

Armoede en ontwikkelingssamenwerking

Steeds meer ontwikkelingsorganisaties willen af van tranentrekkende beelden in de fondswervende campagnes. Maar wat is het alternatief? Hoe kunnen ze mensen op een andere manier motiveren en betrekken?

In mijn promotieonderzoek Framing global Poverty onderzocht ik de beeldvorming van wereldwijde armoede in Nederland, Vlaanderen en Engeland. Sindsdien help ik ontwikkelingsorganisaties via onderzoeks- en adviestrajecten om te reflecteren op hun communicatie en strategische keuzes te maken. Een voorbeeld is de onderzoeksproeftuin ‘Positieve wegen naar betrokkenheid’ met brancheorganisatie Partos en zes ontwikkelingsorganisaties. Een korte samenvatting van de resultaten vind je hier.

Krijg je verhaal beter over het voetlicht en win draagvlak voor jouw missie.