Begrijpen hoe de media ons beeld van de wereld beïnvloeden, dat vind ik belangrijk. In januari 2018 promoveerde ik op een onderzoek naar de framing van wereldwijde armoede in de media.

Als journalist vertaal ik mijn inzichten over media-impact voor een breder publiek. Op deze website vind je mijn artikelen en columns en #mindthegap, een blog over de kloof tussen mediabeeld en werkelijkheid.

Als onderzoeker help ik organisaties om grip te krijgen op (media)beeldvorming en hun eigen rol daarin. Afgelopen jaar werkte ik voor ngo's, ministeries, een energiebedrijf en de vakbond.

mirjamvossen@gmail.com

Nederlands Dagblad: ‘Het gaat veel beter met de wereld dan je denkt’

Nederlands Dagblad, Rick Moeliker, 6 januari 2018

Het gaat veel beter met armoedebestrijding in ontwikkelingslanden dan de media ons doen geloven. De media schrijven over armoede op een manier waardoor het lijkt of er geen vooruitgang is te bespeuren, constateert mediawetenschapper Mirjam Vossen in haar proefschrift.

In 2015 was voor het eerst minder dan tien procent van de wereldbevolking extreem arm, becijferde de ­Wereldbank. Negentig procent van de mensen heeft toegang tot schoon drinkwater en nog eens iets meer dan negentig procent van de kinderen gaat naar school. Toch denkt 86 procent van de Nederlanders volgens onderzoeksbureau Motivaction dat de armoede in ontwikkelingslanden de laatste jaren even erg is, of zelf erger is geworden. Hoe komt dat? Volgens mediawetenschapper ­Mirjam Vossen (52) ligt dat vooral aan de berichtgeving over armoede en het beeld dat ngo’s van het probleem schetsen…

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>