Begrijpen hoe de media ons beeld van de wereld beïnvloeden, dat vind ik belangrijk. In januari 2018 promoveerde ik op een onderzoek naar de framing van wereldwijde armoede in de media.

Als journalist vertaal ik mijn inzichten over media-impact voor een breder publiek. Op deze website vind je mijn artikelen en columns en #mindthegap, een blog over de kloof tussen mediabeeld en werkelijkheid.

Als onderzoeker help ik organisaties om grip te krijgen op (media)beeldvorming en hun eigen rol daarin. Afgelopen jaar werkte ik voor ngo's, ministeries, een energiebedrijf en de vakbond.

mirjamvossen@gmail.com

#mindthegap13: weet jij meer van de wereld dan een chimpansee?

Hij is er weer, de nieuwe Gapminder Test. Met 13 simpele vragen over de toestand in de wereld. Zoals: wat is de gemiddelde levensverwachting? Hoeveel kinderen telt de aarde over 20 jaar? En wonen de meeste mensen in arme, rijke, of middeninkomenslanden? Uit drie antwoordopties kies je de juiste.

De test zou een eitje moeten zijn voor kenners van Gapminder, het geesteskind van Hans Rosling. Je weet wel, de vorig jaar overleden Zweedse arts en statisticus die de de ‘verwoestende onwetendheid’ over de wereld te lijf ging met bewegende bubbelgrafieken. Zijn nazaten bij Gapminder zetten de strijd voort.

En dat blijkt nodig. Op 1 april – geen grap – publiceerde Gapminder de ‘Terrible Results’ van haar jongste ‘misconceptions study’. In 14 landen hadden mensen de Gapminder Test gemaakt. De uitslag was beroerd: slechts 10% van het publiek (zie hieronder) had meer dan een derde van de antwoorden goed. Een derde: dat is de score van een chimpansee die zomaar wat invult.

Dat kun jij natuurlijk beter. Ik trakteer een fles wijn als jij de eerste bent die ze alle dertien goed heeft. Eerlijk is eerlijk: mij is het niet gelukt. Al deed ik het gelukkig wel beter dan de chimpansee.

 

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>