Begrijpen hoe de media ons beeld van de wereld beïnvloeden, dat vind ik belangrijk. Op 9 januari 2018 hoop ik te promoveren op een onderzoek naar de framing van wereldwijde armoede in de media.

Als journalist vertaal ik mijn inzichten over media-impact voor een breder publiek. Op deze website vind je mijn artikelen en blogs.

Mijn kennis deel ik graag met mensen en organisaties die meer grip willen krijgen op mediabeeldvorming en hun eigen rol daarin. Neem gerust contact met me op.

Uitnodiging promotie

Baksteen en cement

De-kleuterschool-300x224MyWorld magazine, mei 2014

Kleinschalige ontwikkelingswerkers bouwen wat af. Het liefst scholen en klaslokalen. Pakweg driekwart van ons is daarmee bezig, zo blijkt uit onderzoek van het CIDIN in Nijmegen. Er wordt wel eens wat neerbuigend gedaan over dat ‘schooltjes bouwen’. Zet dat wel zoden aan de dijk? Met bakstenen en cement heb je immers nog geen goede leraren voor de klas. En trouwens, is scholen bouwen niet iets wat de overheid moet doen?  

Auma Okwany kent deze kritiek als geen ander. Ze is een Keniaanse onderwijsdeskundige en docent aan het Institute for Social Studies in Den Haag. Ze leidde de impactstudie naar het werk van stichting Harambee Holland, een particulier initiatief dat de afgelopen jaren heel wat schoolgebouwen in haar land neerzette.

In een zaaltje in Breda luisterde ik onlangs naar Okwani’s verhaal, benieuwd wat ze tijdens haar onderzoek in Kenia tegenkwam. Ze stelde ouders, kinderen en leerkrachten een simpele vraag: hoe heeft dit gebouw jullie leven veranderd?

Ouders waren opgelucht: nu hun kinderen niet langer in het zand zaten, hoefden ze minder kleren te wassen. Dorpelingen waren trots: dat mooie gebouw was van hén. Ze gebruikten het ook voor vergaderingen en als verkiezingscentrum. Ook de overheid was trots op de nieuwbouw in hun district: ze tekende voor de lerarensalarissen.

Ontroerend was de reactie van ouders van gehandicapte kinderen, die met steun van Harambee een nieuw revalidatiecentrum kregen. “We are hidden no more”, zeiden ze. “Vroeger moesten we naar een klein en benauwd gebouw. Het voelde alsof we ons moesten schamen voor ons kind. Dit mooie centrum vertelt dat ons kind belangrijk is.”

Het verhaal van Okwany gaat over groeiend zelfbewustzijn en zelfvertrouwen. Het zijn effecten die zich niet laten vangen in statistieken over leerlingenaantallen en slaagpercentages. Natuurlijk vraagt goed onderwijs meer dan een gebouw. Maar bakstenen en cement kunnen meer teweeg brengen dan ‘scholenbouwers’ zelf vermoeden.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.